Elektrische auto oplossing voor netcongestie?
Kunnen elektrische auto’s, die energie afnemen en terugleveren aan het net, een oplossing zijn voor netcongestie? Een aantal experts spraken erover tijdens het Kia Charge Event. Het Zuid-Koreaanse automerk onderzoekt in samenwerking met de energiesector de mogelijkheden om auto’s integraal onderdeel te maken van het elektriciteitsnet.
Hoe werkt het?
Auto’s die niet alleen opladen maar ook energie terugleveren aan het net als dat nodig is. Hoe werkt dat? Het stroomnet een batterijen in auto’s werken op verschillende spanningen. Het elektriciteitsnet gebruikt wisselstroom en de batterijen in elektrische auto’s gelijkstroom.
In principe zijn bijna alle elektrische auto’s nu uitgerust met een omvormer die wisselstroom uit het stopcontact om kan zetten naar gelijkstroom. Maar andersom werkt dat nog niet. Daarvoor zijn speciale bidirectionele laadpalen nodig óf slimmere auto’s, die uitgerust zijn met ‘Vehicle to grid’ technologie. (Afgekort V2G technologie).
De nieuwste Kia’s zijn uitgerust met deze technologie, wat in theorie betekent dat zij ook energie kunnen terugleveren aan het net.
Effect op netcongestie
Wat is dan het effect van deze V2G auto’s op netcongestie? Auke Hoekstra, directeur ZEnMo simulations, deed er onderzoek naar. Voor een hypothetische wijk met 50 woningen draaide hij een simulatie waarin verschillende elektrische auto’s met en zonder V2G software zijn getest. Er is uit gegaan van 20 elektrische auto’s die bij thuiskomst direct gaan opladen. Hierdoor ontstaat normaliter een overbelasting op het elektriciteitsnet.
De capaciteit van een autobatterij is 60 of 80 kilowattuur, terwijl een thuisbatterij maar 10 kilowattuur capaciteit heeft. De resultaten waren daarom veelbelovend! Bekijk de volledige presentatie hier.
Hulp bij netcongestie?
Ben je op zoek naar een oplossing bij netcongestie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We brengen je binnen 48 uur in contact met één van onze partners.